Garantieverzekeraar weigert claims voor olieslurpende motor
Garantieverzekeraar Autotrust heeft besloten de reparatie van een aantal varianten van de TFSI- en de 2-liter TDI motor van de Volkswagen Groep niet meer te vergoeden..
De genoemde motoren vertonen al bij lage kilometerstanden een ernstig verhoogd olieverbruik, waardoor uiteindelijk de motor kan vastlopen, meldt Autotrust. Een olieverbruik van één liter op duizend kilometer is volgens de verzekeraar geen uitzondering.
Het gaat om de 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI motoren die veel modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat gebruikt worden, maar vooral in snelle GT en GTI-uitvoeringen van Volkswagenmodellen en grotere Audi's problemen veroorzaken. Daarnaast blijkt 2.0 TDI/132 kw uit de Volkswagen Transporter en Amarok om dezelfde reden een probleemgeval. Autotrust verzekert tussen de 12 duizend en 15 duizend voertuigen per jaar. 'Enkele honderden' hiervan zijn volgens de verzekeraar uitgerust met de eerder genoemde motoren. "We krijgen een keer in de twee dagen een claim voor een auto met dit defect. Dat valt niet meer te verzekeren", zegt de Autotrust-directeur
De garantieverzekeraar heeft zijn 800 klanten in een brief op de hoogte gesteld van het besluit. "De brief is bedoeld als advies of waarschuwing aan onze klanten om bij de inkoop van deze auto's extra op de onderhoudshistorie te letten en een eventuele reparatie in te calculeren."
Zes maanden
Autotrust schrijft in de brief dat importeur Pon een beperkte coulanceregeling hanteert voor deze motoren. "De meeste bij ons verzekerde auto's zijn tussen de vier en zes jaar oud en niet meer in onderhoud in het merkkanaal. Dat maakt het lastiger om de schade te verhalen op de importeur."
Het is niet voor het eerst dat Autotrust problemen met VAG-motoren aankaart. Importeur Pon zegt te onderzoeken in hoeverre er een probleem is met de motoren.