Kleine auto's worden duurder in 2015
De zuinige auto’s zijn ‘in trek’ . Bent u ook geïnteresseerd in zo’n zuinige Alto, Splash of Swift? Wacht dan niet langen en hak de knoop dan nog dit jaar door, in 2015 kan het zomaar zijn dan u 1.000 euro meer moeten betalen.
Zoals elk jaar worden op Prinsjesdag tientallen plannen en maatregelen bekend gemaakt voor het komende jaar. Ook automobilisten krijgen weer te maken met veranderingen in de autobelastingen. Vanaf 2015 worden het BPM-beleid verder aangescherpt, evenals de fiscale bijtelling voor zuinige auto’s.
Duizend euro meer
De nieuwe BPM-regels die in 2015 van kracht worden, hebben veel invloed op de prijzen van met name kleine auto’s. Dit jaar geldt nog een BPM-tarief van nul euro voor auto’s die minder uitstoten dan 89 gr/km voor benzineauto’s en 71 gr/km voor auto’s met een dieselmotor. Op 1 januari 2015 is de vrijstelling van BPM voor alle benzine- en dieselauto’s verdwenen. Alleen volledig elektrische auto’s zijn geen BPM verschuldigd. Voor de andere auto’s wordt een vast basistarief ingevoerd met daarnaast een heffing per gram CO2-uitstoot.
Het verdwijnen van het BPM-tarief van nul euro zal vooral de kleine, zuinige auto’s hard raken. Auto’s uit het A-segment kunnen al snel duizend euro duurder zijn bij aanschaf.