De geschiedenis van VARi in chronologische volgorde vanaf de twintiger jaren van de vorige eeuw:
Medio twintiger jaren van de vorige eeuw is de Rotterdammer Arie Lagerwaard “privé” chauffeur voor een welgestelde familie. Op een van de foto’s een trotse Arie Lagerwaard in chauffeursuniform naast “zijn” auto genomen op het Aelbrechtsplein te Rotterdam vlak bij zijn ouderlijk huis op de Hooidrift waar Arie geboren en getogen is.
Gek van auto’s en techniek droomde Arie al lange tijd van een eigen zaak om aan auto’s te kunnen sleutelen, maar ook te verhandelen. In 1929 greep hij zijn kans en startte in Vlaardingen aan de Maassluissedijk vlak bij de Grote kerk een eigen garagebedrijf en gaf het de naam “Vlaardingsche Automobiel Reparatie Inrichting”, afgekort VARi. De eerste inschrijving van de Kamer van Koophandel dateert van 1930.
Omdat het eigen ondernemerschap aanvankelijk nog niet voldoende opleverde verhuurde Arie zich ook nog op parttimebasis als privéchauffeur en begon daarnaast ook nog met het geven van autorijlessen. Door het geven van autorijlessen leert Arie zijn latere vrouw Annie van der Windt kennen en worden smoorverliefd en trouwen.
Het werk neemt al maar toe en in de loop van de dertiger jaren is het pand al veel te klein geworden en besluit Arie naar een aanzienlijk groter pand aan de Parallelweg 6 te verhuizen, recht tegenover het station. Hij krijgt hiermede ook de ruimte om aan vrachtauto’s te gaan sleutelen. Tevens wordt een taxibedrijf gestart en Arie doet nog steeds het partimewerk als privéchauffeur, maar had nog maar één klant n.l. de aan de Oosthavenkade gevestigde Notaris Dolk, een liefhebber van het merk Studebaker.
Menig Vlaardings bedrijf liet zijn luxe-en vrachtauto’s onderhouden en repareren door VARi want dealerschappen zoals wij die tegenwoordig kennen bestonden toen nog maar sporadisch.
Alles ging voorspoedig tot dat in 1940 de tweede wereldoorlog uitbrak en ongeveer alles stil viel. Auto’s werden ingevorderd of verstopt en de werkzaamheden voor de VARi werden alsmaar minder. Op een gegeven moment was Arie genoodzaakt om de zaak (voorlopig) maar te sluiten. Na de oorlog werd de zaak weer heropend maar de hoeveelheid werk liet te wensen over, immers er waren bijna geen auto’s meer over en ook niet leverbaar, en zeker geen nieuwe. Ook onderdelen en banden waren een zeldzaam produkt.
Om dat gat op te vullen startte Arie met het stallen en repareren van fietsen en later ook de verkoop ervan. Klanten waren veelal Shell werknemers die op weg naar het “Shell-bootje” aan de Maasboulevard hun fiets aan de Parallelweg stalden en gelijk lieten repareren terwijl zij op hun werk waren.
Arie had hiermee een gat in de markt gevonden en breidde de fietsenhandel uit met een heuse showroom waar men een nieuwe fiets kon uitzoeken. Vaak werden oude fietsen in die jaren totaal opgeknapt door ze totaal te demonteren en het frame te laten moffelen en weer op te bouwen met al dan niet nieuwe onderdelen. Voor dat geld kon je geen nieuwe fiets kopen en na zo’n totale restauratiebeurt was je fiets weer als nieuw! Doordat na de oorlog bijna niemand meer geld had, laat staan een auto, ging de fietsenbranche zo voorspoedig dat men op een gegeven moment besloot om met het repareren van auto’s te stoppen en zich geheel toe te leggen op de fietsenhandel en de toen opkomende bromfietshandel. Dat was de nieuwe toekomst voor VARi!
Om de hoek in de Stationsstraat werd in 1956 een nieuw pand gebouwd door aannemer Maat en Arie zag grote toekomst met zijn fietsen en bromfietsenhandel om daar midden in de woonwijk in een hoekpand zijn handel voort te zetten en het pand aan de Parallelweg vaarwel te zeggen, want dat was inmiddels te klein en minder geschikt voor zijn branche geworden. In 1957 werd het gloednieuwe pand aan de Stationsstraat 111 betrokken en feestelijk geopend. (een van de foto’s hierboven de Fam. Lagerwaard voor de nieuwe zaak)
We zijn inmiddels ruim in de zestiger jaren beland en de tweede generatie staat klaar om het bedrijf van Arie over te nemen. Eerst komt zoon Frits in de zaak, later gevolgd door Kees Lagerwaard en weer een paar jaar later komt zwager Nico Zwartveld de gelederen versterken. Allemaal hebben ze hun taak en zodoende kan vader Arie een stapje kalmer aan gaan doen om vervolgens medio zeventiger jaren definitief te stoppen.
Als op 1 januari 1975 de helmplicht zijn intrede doet stortte direct de verkoop van bromfietsen in en betekende dit een gevoelige teruggang in de omzet, immers niemand wilde toen met zo’n gekke helm op zijn hoofd op een bromfiets gaan zitten. De verkoop van bromfietsen is toen nooit meer op het oude peil gekomen tot zo’n beetje de intrede van de scooters maar ook mede als gevolg dat met de stijgende welvaart het bezit van een auto enorm toenam.
Na intensief onderling overleg werd besloten om naast de bestaande activiteiten ook het oude automobielvak weer op te pakken om daarmee de terugval in omzet te compenseren. Maar dat vroeg extra ruimte en dat werd gevonden door het leeggekomen pand van de buurman erbij te gaan huren. Spoedig werd er toen een brug geplaatst en geadverteerd dat VARi weer reparaties aan alle merken automobielen deed. En jawel het ging weer lopen en ze zagen vele klanten van vroeger, of “ex” bromfietsklanten die inmiddels een auto hadden gekocht, weer als klant verschijnen.
Mede als gevolg van de toename in autoreparatie van tevreden klanten werd dikwijls gevraagd, als men een andere auto wilde, of VARi niks leuks had staan, of te koop wist. Dat gaf de aanleiding om toen in 1976 weer terug te gaan in de verkoop van auto’s, maar dan hoofdzakelijk de gebruikte auto van goede kwaliteit en met garantie. Het pand aan de Stationsstraat was uiteindelijk minder geschikt voor de autobranche en voldeed zeker niet meer. Een bescheiden showroom vonden we in een voormalig pakhuis van (oud)groenteboer Klaas van Rossen net om de hoek van de werkplaats.
Eind 70er jaren werd besloten een nieuw pand te bouwen aan de Taanderijstraat 7 in het industrieterrein “Groot Vettenoord” alwaar een prachtig pand verscheen met een showroom van 500m2 en een werkplaats van 250m2 geheel afgestemd op de behoefte van een modern auto- en tweewielerbedrijf. Ook de afdeling tweewielers vond hier een eigen werkplaatshoek en een showroom op de verdieping waar een ruime sortering fietsen en bromfietsen uitgestald kon worden. De feestelijk opening en ingebruikname was in januari 1979.
VARi had inmiddels een naam verworven in goede en betrouwbare occasions waar je met een gerust hart een auto kon kopen. Toen in 1981 de importeur van Suzuki binnenliep en vroeg of wij soms Suzuki-dealer wilde worden. Suzuki was toen in Nederland nog een jong merk en ze zochten uitbreiding van het dealernetwerk.
Het Suzuki het assortiment auto’s bestond maar uit 3 modellen. Vanaf oktober 1981 was VARi dus officieel Suzuki-dealer voor Vlaardingen en omstreken.
De start was aanvankelijk rustig maar toch werd er af en toe wel een nieuwe auto verkocht, maar wat wil je met 3 modellen zoals een kleine coupé (GX100), een Jeep (LJ80) en een busje (Carry). Maar zoals de importeur ons beloofde kwam er een unieke auto aan en die zou voor de echte doorbraak van Suzuki gaan zorgen. En inderdaad in 1982 werd de eerste Suzuki Alto gepresenteerd en was direct een ongekend succes.
Mede door de verkoop van de Alto, die niet aan te slepen waren, groeide VARi geheel uit haar spreekwoordelijke jasje en werd gezocht naar een mogelijkheid tot uitbreiding. Die werd uiteindelijk intern gevonden door de afdeling tweewielers te laten verzelfstandigen in een eigen pand dat werd gevonden in de Bachstraat waar het ideale pand te koop was en bracht daarmee VARi Tweewielers weer terug in de wijk waar ze al zo’n groot deel van haar bestaan gevestigd is geweest.
Intussen was het modellengamma van Suzuki ook aardig uitgebreid en werd Suzuki een niet meer weg te denken speler in de markt. De groei van VARi ging maar door en inmiddels was er eind 1982 een tweede vestiging in de Schiedamse Spaansepolder aan de Nijverheidsstraat geopend.
De 80er en 90er jaren kenmerkten zich, behoudens een enkele dip, als de jaren van grote economische groei en dito groei van de welvaart en het rijdend autobestand. Suzuki en VARi hebben daar ook hun graantje van meegepikt en als gevolg daarvan was het noodzakelijk wederom naar een nieuwe huisvesting om te gaan zien. Ook de importeurs verlangde een verdere professionalisering van hun dealers en verdere stroomlijning van het aantal vestigingen waarvoor meerdere kleine vestigingen met dito rayons samengevoegd moesten worden tot grote dealers in grote panden.
Om dit te realiseren zouden de twee vestigingen in Vlaardingen en Schiedam samengevoegd moeten worden in één pand en werd gekozen voor nieuwbouw aan het Hoogstad in Vlaardingen. Eind negentiger jaren werd de nieuwbouw gerealiseerd en opende VARi haar prachtige nieuwe pand in januari 1998 alwaar wij nog altijd gevestigd zijn.
Inmiddels hebben de tweede generatie Lagerwaard en Nico Zwartveld al weer geruime tijd geleden afscheid van het bedrijf genomen en staat de derde generatie aan het roer van het bedrijf in de persoon van Richard Middendorp (zoon van de oudste dochter van de oprichter Arie, Gerda Lagerwaard)
VARi blijft bovenal een familiebedrijf met ruim 92 jaar ervaring en betrouwbaarheid!